Jak bawić się kartami językowymi z małymi dziećmi?

Karty obrazkowe są ulubionym materiałem dzieci w naszej pracowni Montessori. Ich pierwszym celem jest wzbogacanie słownictwa. Praca z nimi jest jednak również nauką kojarzenia realnych przedmiotów z ich płaskim obrazem, treningiem dla ścieżek lewopółkulowych i świetnym ćwiczeniem koncentracji.

Karty obrazkowe można oferować dzieciom już od 16.-17. miesiąca życia. Można je prezentować dziecku same lub z obiektami w postaci rzeczy z otoczenia lub figurek. Ważna jest jednak obserwacja dziecka i podążanie za jego zainteresowaniami.

Zabawa kartami i obiektami

W pierwszej kolejności karty obrazkowe najlepiej dodać do obiektów, którymi bawi się dziecko. Obiektami, które umieszczamy w koszyku, mogą być przedmioty z otoczenia dziecka lub figurki, które przedstawiają znane dziecku rzeczy lub istoty żywe. Najmłodsze dzieci są zainteresowane obiektami, ponieważ można wziąć je do ręki, manipulować nimi i oglądać je z każdej strony. Dołożenie do nich kart obrazkowych wzbogaca materiał i zabawę z nim oraz umożliwia dziecku zrozumienie, że dwuwymiarowe fotografie na kartach są obrazami trójwymiarowych obiektów z ich otoczenia.

W pierwszej kolejności pokazujemy obiekty. Wykładamy je na dywanik od lewej strony do prawej dywanika i nazywamy np. „labrador”, „buldog francuski”. W kolejnym kroku wprowadzamy odpowiadające obiektom karty. Możliwe są różne warianty zabawy.

ROZŁÓŻ KARTY I DOPASUJ OBIEKT

Wszystkie karty układamy od lewej do prawej kolejno je nazywając: „zdjęcie chochli”, „zdjęcie łopatki kuchennej”, a potem zachęcamy dziecko do odnalezienia pasującego przedmiotu. Obiekty mogą być identyczne z tymi na zdjęciu (wówczas zadanie jest łatwiejsze) lub podobne.

WYLOSUJ KARTĘ I ODNAJDŹ FIGURKĘ

Dziecko losuje kartę, układamy ją na dywaniku i zachęcamy  do odnalezienia figurki

WYBIERZ FIGURKĘ I DOPASUJ KARTĘ

Dziecko wybiera figurkę, pokazujemy kolejno karty i nazywamy obiekty na zdjęciach lub pytamy „Czy to jest motyl?”. Czekamy, aż dziecko zareaguje na właściwą kartę.

WYLOSUJ FIGURKĘ I DOPASUJ OBIEKT

Wkładamy figurki do woreczka, dziecko losuje jedną z nich i dopasowuje do rozłożonych kart.

ZNAJDŹ PRZEDMIOT W DOMU

Dopasowujemy karty do przedmiotów które mamy w domu (np. zdjęcia owoców do owoców, które mamy w półmisku)

Korzystając z tych wariantów przeprowadzamy dwustopniowa lekcję Montessori tzn. najpierw nazywamy obiekty oraz obrazki na kartach, a potem prosimy dziecko o wybranie  odpowiedniego obiektu: „podaj mi figurkę labradora”, „włóż figurkę labradora do koszyka” itp. W pedagogice Montessori nazywa się ten proces „lekcją dwustopniową”.

Zabawa kartami

Karty wzbudzają zainteresowanie dziecka  wtedy, gdy ich tematyka odnosi się w jakimś stopniu do jego doświadczeń w realnym świecie. Ulubione tematy to np. akcesoria kuchenne, rasy psów, mebelki, owoce. Możliwe są różne warianty zabawy.

UKŁADAJ KARTY I NAZYWAJ OBRAZKI

Karty układamy od lewej do prawej i nazywamy: „zdjęcie imadła”, „zdjęcie wiertarki”. Prosimy o podanie wybranej karty: „Podaj mi kartę z imadłem”

DOPASOWUJ CIENIE DO KOLOROWYCH OBRAZKÓW

Zachęcamy dziecko do dopasowywania cieni do zdjęć obiektów lub odwrotnie.

DOPASOWUJ KARTY Z NIEIDENTYCZNYMI ZDJĘCIAMI

Pokazujemy dziecku jak dopasowywać nieidentyczne zdjęcia tych samych obiektów, potem pozwalamy mu pracować samodzielnie.