

Karty obrazkowe są ulubionym materiałem dzieci w naszej pracowni Montessori. Ich pierwszym celem jest wzbogacanie słownictwa. Praca z nimi jest jednak również nauką kojarzenia realnych przedmiotów z ich płaskim obrazem, treningiem dla ścieżek lewopółkulowych i świetnym ćwiczeniem koncentracji.
Karty obrazkowe można oferować dzieciom już od 16.-17. miesiąca życia. Można je prezentować dziecku same lub z obiektami w postaci rzeczy z otoczenia lub figurek. Ważna jest jednak obserwacja dziecka i podążanie za jego zainteresowaniami.
Zabawa kartami i obiektami
W pierwszej kolejności karty obrazkowe najlepiej dodać do obiektów, którymi bawi się dziecko. Obiektami, które umieszczamy w koszyku, mogą być przedmioty z otoczenia dziecka lub figurki, które przedstawiają znane dziecku rzeczy lub istoty żywe. Najmłodsze dzieci są zainteresowane obiektami, ponieważ można wziąć je do ręki, manipulować nimi i oglądać je z każdej strony. Dołożenie do nich kart obrazkowych wzbogaca materiał i zabawę z nim oraz umożliwia dziecku zrozumienie, że dwuwymiarowe fotografie na kartach są obrazami trójwymiarowych obiektów z ich otoczenia.
W pierwszej kolejności pokazujemy obiekty. Wykładamy je na dywanik od lewej strony do prawej dywanika i nazywamy np. „labrador”, „buldog francuski”. W kolejnym kroku wprowadzamy odpowiadające obiektom karty. Możliwe są różne warianty zabawy.


ROZŁÓŻ KARTY I DOPASUJ OBIEKT
Wszystkie karty układamy od lewej do prawej kolejno je nazywając: „zdjęcie chochli”, „zdjęcie łopatki kuchennej”, a potem zachęcamy dziecko do odnalezienia pasującego przedmiotu. Obiekty mogą być identyczne z tymi na zdjęciu (wówczas zadanie jest łatwiejsze) lub podobne.


WYLOSUJ KARTĘ I ODNAJDŹ FIGURKĘ
Dziecko losuje kartę, układamy ją na dywaniku i zachęcamy do odnalezienia figurki


WYBIERZ FIGURKĘ I DOPASUJ KARTĘ
Dziecko wybiera figurkę, pokazujemy kolejno karty i nazywamy obiekty na zdjęciach lub pytamy „Czy to jest motyl?”. Czekamy, aż dziecko zareaguje na właściwą kartę.
WYLOSUJ FIGURKĘ I DOPASUJ OBIEKT
Wkładamy figurki do woreczka, dziecko losuje jedną z nich i dopasowuje do rozłożonych kart.
ZNAJDŹ PRZEDMIOT W DOMU
Dopasowujemy karty do przedmiotów które mamy w domu (np. zdjęcia owoców do owoców, które mamy w półmisku)
Korzystając z tych wariantów przeprowadzamy dwustopniowa lekcję Montessori tzn. najpierw nazywamy obiekty oraz obrazki na kartach, a potem prosimy dziecko o wybranie odpowiedniego obiektu: „podaj mi figurkę labradora”, „włóż figurkę labradora do koszyka” itp. W pedagogice Montessori nazywa się ten proces „lekcją dwustopniową”.
Zabawa kartami
Karty wzbudzają zainteresowanie dziecka wtedy, gdy ich tematyka odnosi się w jakimś stopniu do jego doświadczeń w realnym świecie. Ulubione tematy to np. akcesoria kuchenne, rasy psów, mebelki, owoce. Możliwe są różne warianty zabawy.


UKŁADAJ KARTY I NAZYWAJ OBRAZKI
Karty układamy od lewej do prawej i nazywamy: „zdjęcie imadła”, „zdjęcie wiertarki”. Prosimy o podanie wybranej karty: „Podaj mi kartę z imadłem”


DOPASOWUJ CIENIE DO KOLOROWYCH OBRAZKÓW
Zachęcamy dziecko do dopasowywania cieni do zdjęć obiektów lub odwrotnie.


DOPASOWUJ KARTY Z NIEIDENTYCZNYMI ZDJĘCIAMI
Pokazujemy dziecku jak dopasowywać nieidentyczne zdjęcia tych samych obiektów, potem pozwalamy mu pracować samodzielnie.