Chwile Montessori

    Zajęcia w Domku Montessori obfitują w wiele miłych chwil, których bohaterami są dzieci. Można obserwować je w interakcji ze sobą w swojej społeczności, zobaczyć w jaki sposób podejmują decyzje, rozwiązują problemy, w jakich sytuacjach wykazują empatię, jak rozwijają się ich zainteresowania, jak wygląda proces uczenia się, opanowywania procesów (od pewnego „chaosu” do pewnej „harmonii”). Można również obserwować postępy w umiejętności czekania na swoją kolej i w rozwijaniu szacunku dla pracy innego dziecka oraz w interakcji z nauczycielem.  Tylko nieliczne i krótkie momenty aktywności dzieci udaje się utrwalić.

KOncentracja przy koralikach i fiolce/ styczeń 2020

Małe dzieci lubią małe przedmioty. To proste ćwiczenie jest jednym z ulubionych podczas zajęć. To trening bardzo kruchej jeszcze w tym wieku koncentracji, ćwiczenie koordynacji oko-ręka, chwytu pęsetowego i sprawności dłoni.

Nazywanie obiektów/ styczeń 2020

Wiek od jednego do trzech lat to okres intensywnego poznawania języka. Dzieci potrafią zapamiętywać niezliczoną ilość słów. Karty i obiekty są ulubionym materiałem dzieci w tym wieku. Dzieci poznają nowe, niekiedy skomplikowane słowa, a dodatkowo uczą się dopasowywać trójwymiarowe obiekty do bardziej abstrakcyjnego, dwuwymiarowego obrazu. Ćwiczenie wspierające naukę języka, postrzeganie abstrakcyjne, rozwijające wiedzę o świecie. Tematyka jest bardzo różna: od przedmiotów z otoczenia do ras zwierząt i gatunków roślin.

Pieczenie BABECZek/ Grudzień 2019

Wsypywanie, mieszanie składników, przekładanie ciasta do foremek to ulubione aktywności dwulatków.  To ćwiczenie samodzielności, trening praktycznych, codziennych umiejętności, wzmacnianie dłoni i rąk. To uczta dla zmysłów: dotyku, węchu a na koniec smaku. Uaktywnienie zmysłów oraz poznawanie i zapamiętywanie procesów (kolejności działań, które prowadzą do efektu końcowego – w tym przypadku powstania babeczek) to trening dla mózgu, który sprzyja tworzeniu się i wzmacnianiu nowych połączeń między neuronami.

UBIERANIE choinki/ grudzień 2019

Ubieranie i rozbieranie choinki to aktywność, która przygotowuje dzieci do tego praktycznego zadania. To ćwiczenie koordynacji oko-ręka, precyzji ruchów, chwytu pęsetowego, zręczności dłoni, koncentracji. Przy okazji to doznania sensoryczne (dźwięk dzwoneczków, kłujące gałązki).

Wrzucanie do skarbonki/ listopad 2019

Ta montessoriańska aktywność to ćwiczenie koncentracji, koordynacji oko- ręka, chwytu pęsetowego, małej motoryki, daje pole do prób rozwiązywania problemów, badania, odkrywania.