Zajęcia w Domku Montessori obfitują w wiele miłych chwil, których bohaterami są dzieci. Można obserwować je w interakcji ze sobą w swojej społeczności, zobaczyć w jaki sposób podejmują decyzje, rozwiązują problemy, w jakich sytuacjach wykazują empatię, jak rozwijają się ich zainteresowania, jak wygląda proces uczenia się, opanowywania procesów (od pewnego „chaosu” do pewnej „harmonii”). Można również obserwować postępy w umiejętności czekania na swoją kolej i w rozwijaniu szacunku dla pracy innego dziecka oraz w interakcji z nauczycielem.

Tylko nieliczne i krótkie momenty aktywności dzieci udaje się utrwalić.

Wycieranie stołu

Małe dzieci bardzo chętnie wykonują  prace domowe –  najpierw obserwują dorosłych, potem ich naśladują. Tego typu aktywności dostarczają mnóstwo korzyści dziecku. Aby zrealizować taką pracę konieczne jest uaktywnienie wielu rejonów mózgu (odtwarzanie kolejnych  czynności), to również doznania sensoryczne (tutaj woda, szorstka gąbka). Sprzyja to rozwojowi mózgu – tworzeniu i utrwalaniu połączeń między neuronami. To oczywiście również ćwiczenie motoryki i koncentracji.

Wrzucanie monet do skarbonki

Ta aktywność to ćwiczenie koordynacji oko-ręka, chwytu pęsetowego, małej motoryki, daje pole do prób rozwiązywania problemów i rozwijania koncentracji.

 Pieczenie babeczek

Wsypywanie, mieszanie składników, przekładanie ciasta do foremek to ulubione aktywności dwulatków.  To ćwiczenie samodzielności, trening praktycznych, codziennych umiejętności, wzmacnianie dłoni i rąk. To uczta dla zmysłów: dotyku, węchu a na koniec smaku oraz uaktywnienie różnych rejonów mózgu, aby przejść przez cały proces: krojenie, wkładanie, mieszanie, ugniatanie, wąchanie, nakładanie… To trening dla ciała i  mózgu, który sprzyja tworzeniu się i wzmacnianiu nowych połączeń między neuronami.

 

 

 

Nazywanie obiektów

Wiek od jednego do trzech lat to okres intensywnego rozszerzania słownictwa. Dzieci potrafią zapamiętywać niezliczoną ilość słów. Karty i obiekty są ulubionym materiałem dzieci w tym wieku. Dzieci poznają nowe, niekiedy skomplikowane słowa, a dodatkowo uczą się dopasowywać trójwymiarowe obiekty do bardziej abstrakcyjnego, dwuwymiarowego obrazu. Ćwiczenie wspierające naukę języka, postrzeganie abstrakcyjne, rozwijające wiedzę o świecie. Tematyka jest bardzo różna: od przedmiotów z otoczenia do ras zwierząt i gatunków roślin.

 

 

 

Koncentracja przy koralikach i fiolce

Małe dzieci lubią małe przedmioty. To proste ćwiczenie jest jednym z ulubionych podczas zajęć. To trening bardzo kruchej jeszcze w tym wieku koncentracji, ćwiczenie koordynacji oko-ręka, chwytu pęsetowego i sprawności dłoni.

 

 

 

Ubieranie i rozbieranie choinki

Dziecko uczy się tej praktycznej czynności. Jest to ćwiczenie dłoni, koordynacji ciała, rozwijanie strategii, doznania sensoryczne (dźwięk dzwoneczków i kłujące gałązki)

Przewiń do góry